رواية معلمة من الصعيد الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم مريم شعبان

رواية معلمة من الصعيد الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم مريم شعبان 

 

بسم الله الرحمن الرحيم

(بارت25)

يوم جديد ف فيلا تيا 

تيا: صباح الخير

فرح: صباح النور صاحية بدري ليه 

تيا: عادي فين اشرف 

فرح: راح الشغل 

تيا: تمام أنا شوية و رايحة عند يوسف 

فرح: مش كفاية بقالك يومين معهم أقعد انهاردة 

تيا: عندنا مذاكرة

فرح: تمام

تيا: بعد اذنك هروح أفطر 

فرح: روحي 

****

فيلا يوسف 

بسملة: يوسف يوسف 

يوسف: نعم يا ماما 

بسملة: كفاية نوم 

يوسف: الساعة كام 

بسملة: ١٠ 

يوسف: ١٠ حرام عليكي سيبني نائم 

بسملة: قوم ذاكر شوية كفاية نوم

يوسف: يا ماما ما تروحي شغلك و سيبني ف حالي

بسملة: انا إجازة يلا 

يوسف: اوف 

بسملة: يوسف عيب تقول ل مامتك اوف يلا قوم بقي 

يوسف: حاضر 

بسملة: هحضر الفطار خمس دقائق و تكون تحت 

يوسف: ماشي اي ده ياربي 

****






فيلا سليم 

سليم: نايمين لحد دلوقتي ماشي و يروح يخبط عند نبيل و سهام 

سليم: نبيل سهام يلا كفاية نوم و يخبط جامد و يروح عند كاظم و المساء و يخبط برضو 

سليم: اسماء كاظم يلا و يروح كل الغرف يعمل كده 

ف اوضة نبيل و سهام 

سهام: بابا بيخبط كده ليه

نبيل: مش عارفة 

سهام: هقوم اشوفه يمكن عايز حاجة و تقوم تلبس الاسدال و تخرج و كان سليم واقف قدام الغرف كلها 

سهام: بابا انت كويس

سليم: اه 

سهام: طيب حضرتك عايز حاجة 

سليم: ده كله نوم الساعة ١٠ يلا كفاية 

سهام: يا بابا امبارح نايمين متأخر و كان عندنا مناسبة ننام براحتنا بقي 

سليم: كفاية نوم يلا فين جوزك 

نبيل: خير يا بابا 

سليم: يلا عايز افطر

نبيل: الساعة كام 

سهام: ١٠ و الكل يخرج 

ماهر: جدو فيك حاجة 

سليم: الكل مستغرب ليه يلا كفاية نوم عشان الفطار خمس دقائق و كلكم تكونوا تحت بعد كده مفيش فطار 

****

علي السفرة كلهم قاعدين بس نايمين 

سليم:عز قربت تخلص قد الجناح  

عز: قربت قربت فاضل كام حاجة بس 

سليم: علي خير عايزين نحدد الفرح بقي 

عز: حاضر بكرة بكرة 

سليم: بكرة اي يا بني 

عز: لما نروح المدرسة نحدد الحفلة التخرج امت 

سليم باستغراب: حفلة تخرج قولي يا جاد عامل اي ف المذاكرة 

جاد: فيزياء جامدة جدا

سليم: فيزياء انت ادبي يا بني 

جاد: اه اه 

سليم: زهراء بيري انتوا نايمين كده ليه 

بيري: معلش يا جدو الواد غيث أقعد يتكلم كتير  مع فون امبارح و نامت بعد الفجر  

زهراء: و انا لحد ما نامت نورسين و غيرت و نامت كانت برضو بعد الفجر 

سليم: ما أنا نائم بعد الفجر برضو صاحي بدري 

جاد: انت قدنا يا حاج انت فيك صحة 

سليم: اعوذ برب الفلق قولي يا ماهر 

ماهر: نعم يا جدو 

سليم: فين الولاد 

ماهر: نايمين فوق 

سليم: تمام خليهم براحتهم  

جاد :اشمعنا هم 

سليم: عشان هم صغيرين

جاد: ده ظلم علي فكرة 

سليم: أفطر و انت ساكت 

جاد :شبعت 

سليم أقعد كمل اكلك هتروح الدكتور امت يا نبيل 

نبيل: انهاردة بليل باذن الله

سليم :تمام و الباب يخبط جامد 

ماهر: مين جاي علي الصبح

سليم: قصدك علي الظهر هروح اشوف مين 

جاد :خليك يا جدو أنا رايح 

سليم: لا أنا هروح عشان عارف هو مين و يمشي سليم يروح يفتح الباب و كان غيث 

سليم: والله قولت انت 

غيث: يا صباح الفل يا حاج

سليم صباح النور جاي بدري ليه 

غيث: بدري اي احنا الضهر 

سليم :عايز اي 

غيث: اين زوجتي 

سليم: نعم يا اخوي 

غيث : زوجتي اين 

سليم :جوا يا زفت ادخل و يدخلوا و كان الكل نايم علي السفرة 

غيث :بضحك اي ده 

سليم :أقعد افطر و انت ساكت 

غيث: لا مش قادر

سليم: اكلت يعني 

غيث :اه الحمدلله يا جدعان انتوا نايمين كده ليه 

عز :انت يا زفت أقعد و انت ساكت 

غيث اي التهزيق أنا خارجة الجنينة لما تفوقوا تعالوا 

****

ف منزل صابر 

علي السفرة 

صابر: حاتم

حاتم: نعم يا خالو 

صابر: هتنزل تجيب الشبكة امت 

حاتم: مش عارف 

هيام: انت هتجيب اي اساسا 

حاتم: دهب عادي 

رحاب: زهراء حفيدة سليم تجيبلها دهب ده انت هتشوف ايام عسل من الحاج 

حاتم: ده اللي هقدر عليه و هي اكيد فاهمة كده 

هيام :أنا بفكر ابيع دهبي و هات حاجة الماظ يا حاتم 

حاتم: لا يا امي انا هجيب علي قدي دهب و انا عارف اني زهراء هتكون موافقة عادي أنا مش هخدعها من الاول اني هجيب الماظ و بعد كده مش اقدر اجيب اي حاجة 

صابر: ابنك عنده حق و بعدين الشبكة بتكون هدية من العريس و الحاج بيقول كده علي طول و احنا نجيب اللي نقدر عليه 

هيام :علي خير باذن الله

صابر: يلا يا موسى انت و يارا خلصوا فطار و علي المذاكرة

موسى :حاضر يا بابا 

حسناء :أيوة تدخلوا كده تذاكروا بقالكم يومين فاضين 

يارا :حاضر يا ست الكل 

صابر: و مفيش خروج من البيت انهاردة 

موده: نعم ليه 

صابر كده اقعدي شوية ف البيت 

موده :عايزة اروح الفيلا 

صابر قولت مفيش خروج

موده: بضيق تمام 

صابر: رحاب 

رحاب: نعم يا عمو 

صابر بعد الفطار عايزك ف موضوع 

رحاب :حاضر يا عمو 

لين :يعني أنا مش هروح العب مع نورسين و سند 

صابر : لا هاخدك و اروح أنا و انتي 

موده : ده ظلم اقسم بالله 

صابر :بس يا حبيبتي كملي اكل و انتي ساكتة 

موده :حاضر 

****

ف الجنينة كان غيث: قاعد و بيدخن و تجي بيري 

بيري: يلهوي 

غيث :اي في أي 

بيري :انت مش قولت بطلت الزفت ده 

غيث :أنا قولت بطلت اشرب كذا واحدة ف اليوم بقيت بشرب اتنين بس 

بيري : لا تبطل علي طول مش ناقصين ذنوب احنا 

غيث : بت اتكلمي كويس 

بيري :بتكلم ازاي يعني 

غيث: شوفي طريقتك بتعلي صوتك علي قرة عينك 

بيري :يعني اللي انت بتعملوا ده صح 

غيث: احم لا 

بيري :طيب ليه بتشرب 

غيث: أنا بحاول ابطلها 

بيري: بطلها يا غيث خلي ربنا يكرمك و يرضه عينك يا غيث 

غيث :حاضر لا بس اي الجمال دا الخمار قمر عليك 

بيري: شكرا شكرا عارفة اني قمر طالما بنفذ كلام ربنا 

غيث :ربنا يثبتك 

بيري: و ربنا يبعدك عن القرف ده 

غيث: باذن الله 

بيري: ارمي الزفتة دي 

غيث: اقربت اخلصها

بيري :ارمي يا غيث أنا مش بحب ريحتها

غيث: تمام 

بيري: جاي بدري ليه 

غيث: عشان نخرج 

بيري: نروح فين 

غيث: اي مكان 

بيري: طيب روح قول ل بابا و جدو

غيث: تمام و يمشي 

بيري: ربنا يهديك و تروح وراه

غيث :يا حاج

سليم: عايز اي 

غيث :عايز أخرج أنا و زوجتي 

سليم: لا 

كاظم :سيبهم يا بابا 

سليم :يخرجوا ليه يعني 

غيث: علي فكرة المفروض كنت خرجت معها امبارح بس قولت لا عشان اليوم كان متعب ف خلينا نخرج انهاردة بالله 

سليم :تمام ساعتين بس 

غيث :حاضر أن شاء الله

سليم: مش بهزر 

غيث: حاضر يا جدو يلا يا بنتي قبل ما يغير رأيه بعد اذنك يا عمي 

كاظم: روح يا بني و خلي بالك منها 

غيث :ف عيون ي

عز :الله يسهل يا عم

غيث: حبيبي يلا يا بيري 

بيري: طيب ثواني اجيب شنطتي 

غيث: تمام يلا 

****





فيلا يوسف 

يوسف: العيال جاين انهاردة نذاكر كلنا سوا 

بسملة: تمام اه صح أنا مسافرة اسبوع 

يوسف: فين 

بسملة: دبي  

يوسف :تمام 

بسملة: تحب تجي معايا 

يوسف: لا عشان المدرسة

بسملة: تاخد إجازة عادي و تابع اونلاين 

يوسف :لا مش عايز اسافر اساسا 

بسملة :براحتك تمام مين البنت اللي كنت بتكلم عليها انت و موده امبارح 

يوسف: بنت مين 

بسملة :غالبا محجبة و كانت واقفة مع يارا 

يوسف: اه دي غرام 

بسملة: أيوة بتتكلم عليها ليه 

يوسف :عادي يا ماما بتسالي ليه 

بسملة: تعرف البنت دي من فين 

يوسف: معانا ف المدرسة و الفصل كمان 

بسملة :تمام ملكش دعوة بيها البنت شكلها محترمة أنا مش عايزة مشاكل 

يوسف: أنا كلمتها اساسا 

بسملة :يوسف يا حبيبي انت ابني و انا فاهمك انت حاطط البنت دي ف دماغك لسبب أنا لسه مش عارفة بس يا حبيبي انا مش عايزة مشاكل مع حد احنا ف حالنا يا يوسف بلاش مشاكل 

يوسف: تمام 

****

عز :يعني مش هتجي 

موده :لا بابا قالي مفيش نزول 

عز: تمام طيب انا جاي 

موده: تنور تعال 

عز :تمام المهم دلوقتي 

موده: نعم 

عز :الشباب و البنات رايحين يذاكروا عند يوسف خلي يارا و موسي يروحوا 

موده: لا هم انهاردة هيذاكروا ف البيت احسن 

عز :تمام أنا جاية اعملي شاي لحد ما اجي 

موده :بضحك حاضر 

****

عند غيث و بيري 

بيري :احنا رايحين فين 

غيث: انتي عايزة تروحي فين 

بيري :اول حاجة هات علبة سجائر

غيث: ليه أن شاء الله

بيري: مفيش تدخين من انهاردة عشان حرام و عشان صحتك 

غيث :مش احنا اتفقنا اني هبطلها 

بيري :ما انت قولت كده من اسبوع و اهو بتشرب تاني 

غيث: لا خلاص هبطلها مش عايز اغضب ربنا مني عشان سجائر و الحمدلله أنا مش متعلق بيها اوي 

بيري: الحمدلله

غيث :نبدا تجهيزات الشقة من امت 

بيري :يا بني لسه بدري علي الكلام 

غيث :هي لو الاخت ناسية احنا فرحنا فاضل عليه شهر و نص 

بيري :احلف 

غيث: بضحك اقسم بالله 

بيري :اعمل اي حاجة 

غيث :اي حاجة ليه يعني 

بيري: هي شهور ماهر يتجوز كل واحد يروح لحاله 

غيث: تمام باذن الله

بيري: باذن الله ماهر يتجوز ف اسرع وقت 

غيث: انت هبلة ولا اي ماهر تجوز أو لا انتي تفضلي معايا و علي ذمتي 

بيري :بلاش الكلام ده غيث احنا بينا اتفاق يوم ما ماهر يتجوز و يكون معه عروسته ف بيته احنا تاني يوم كل واحد يروح لحاله 

غيث :هو انا وحش اوي كده 

بيري :لا مين قالك كده انت شخص كويس اوي و الله و طيب و جدع و تستاهل بنت احسن مني 

غيث :بس انا عايزك انتي 

بيري: بكسوف احلف قصدي يعني نشوف الكلام ده بعدين يلا نشوف رايحين فين 

غيث :تمام 

*****

ف بيت صابر 

صابر :حاضر حاضر مين بيخبط كده و يروح يفتح 

عز :صباح الفل يا حمايا العزيز

صابر :اهلا يا عز :ده عز يا بنات  تعال و يدخلوا 

حاتم: يا هلا 

عز :السلام عليكم

هيام :وعليكم السلام اتفضل يا بني أقعد 

موده :اهلا 

عز: وسهلا مش عايز تنزل المدام ليه مش من حقي اشوفها 

صابر: مش كانت معك امبارح اليوم كله 

عز :بردو لازم اشوفها كل يوم 

صابر :فاضل شهر يا سيدي و هتكون معك علي طول

عز: اه هانت الحمدلله 

موده :وخلاص فاضل تكة 

عز :تكة تكة 

موده: علي اخر السكة 

عز :تكة تكة 

رحاب: اقسم بالله  مجانين اللي يشوفكم دلوقتي مش يشوفكم اول مرة تشوفوا بعض فيها 

صابر: اه يا بنتي والله 

عز :الحب بقي يا عم تخيل بنتك دي قظرت تاخد قلبي و عقلي و اخدتني من كل حاجة ف حياتي و دخلتني حياتها اللي مش عايز اطلع منها نهائي 

حاتم :رومانسي يا واد 

عز: لا عيب عليك أنا ف الرومانسية كاظم الساهر

حاتم :كاظم الساهر طيب اسكت 

موده: هو فاضل شهر بجد

عز: هو فاضل شهر علي شهر ١١ الشهر اللي محددين هنتجوز فيه المهم يوم اي  بقي 

حسناء: لا يا بني اليوم مش من قاعدة كده دي لازم تخطط و كده يعني 

عز :تمام ظبطوا اليوم و براحتك يا موده شوفي اللي انتي عايزه

موده :تمام 

صابر :هو الجناح خلص 

عز :جزء كبير فاضل ننزل نجيب اثاث البيت بس 

صابر :خلاص بإذن شوفوا هتنزلوا امت 

عز :وقت ما تحب موده 

موده: ممكن الاسبوع الجاي 

عز :خلاص علي خير باذن الله

هيام :ربنا يكمل علي خير 

عز: يارب عقبال حاتم 

حاتم :يارب ما تكلم جدك

عز :اكلم جدي ليه 

حاتم: اكتب علي اختك 

عز: بس يا بابا لسه بدري 

حاتم :ماشي يا عز :ماشي 

***

عند غيث و بيري 

غيث ف عز سكوتنا نتكلم 

بيري بس يا غيث 

غيث :بغني الله انتي مالك زهقانه كده ليه المفروض انك خارجة مع جوزك اول خروجة يعني لوحدنا 

بيري :خايفة

غيث: من اي 

بيري: خايفة ماهر مش يتجوز و نفضل مع بعض علي كول 

غيث :و دي حاجه تزعلك ف اي لو عشان الاتفاق أنا مش جاي اشتراي أرض عشان امشي زي الاتفاق ده جواز يا بيري سيبك بقي من الاتفاق عشان هو مش ف دماغي 

بيري: أنا مش خايفة من الاتفاق 

غيث: طيب خائفة ليه قولي أنا سامعك

بيري :أنا خايفة انت تزهق مني و ماهر ساعتها ميكونش متجوز ف  ساعتها هنعمل اي 

غيث: مين ده اللي يزهق منك يا قمر انت 

بيري: غيث أنا بتكلم جد بجد 

غيث :و بتكلم جد ليه مش عايزة تدي نفسك فرصة يمكن تحبني 





بيري: لما انت تحبني الاول 

غيث: و مين قالك اني مش بحبك 

بيري: بضحك تحبني أنا مين بيحبني يعني و بعدين الحب مكنيش ف الاتفاق 

غيث: لا دي الحاجة الوحيدة اللي مش بتجي باتفاق ده نصيب و انا شكلي نصيبي معكي و انسي الاتفاق نهائي عشان حقيقي لما تعرفي شخصيتي كويسة تعرفي اني غيث مش بيمشي بكلام حد بيعمل اللي مقتنع بيه و بس و انا لو مش مقتنع بالجوازة ده مكنتيش دلوقتي مراتي أنا انا 

بيري: باستغراب انت اي

غيث: أنا كتير اقسم بالله بس حقيقي مش هينفع اقولها دلوقتي 

بيري: باستغراب هي اي 

غيث: هقولك بعدين صدقني دلوقتي مش هينفع

بيري: تمام 

غيث: تجي نعمل اتفاق حلو 

بيري: خير 

غيث :ندي نفسنا فرصة انتي دلوقتي مراتي و شهر نكون ف بيت واحد ندي نفسنا فرصة نعرف بعض فيهم كويس يمكن ربنا يحفظنا لبعض علي طول و نكمل حياتنا كده 

بيري :يعني انت موافق تكمل حياتك معايا 

غيث دي حلمي اساسا 

بيري: بجد 

غيث :ماسك أيدها اه والله أي اتفقنا ندي نفسنا فرصة 

بيري: تمام مفيش خناق و نعرف بعض اكتر 

غيث: لا لو سمحت في خناق عادي كده مش هيكون في حاجة حلوة بينا اساسا بدون خناق أنا بحب خناقك معايا 

بيري :بضحك حاضر يا غيث 

غيث: في شوية شروط كده 

بيري: خير 

غيث :مفيش مكياج مفيش لبس ضيق لما تنزل المدرسة تلبسي حاجات واسعة اوي لما اكلمك تردي عليا علي طول 

بيري :بس بس يا بابا في أي 

غيث: بقول شروطي 

بيري: شروطك ف عينك اول حاجة أنا مش بلبس لبس ضيق تمام تاني أنا من امت روحت المدرسة بمكياج اساسا 

غيث :ما تخليني اكمل بقي 

بيري :بس بس يا غيث و خلينا نروح ناكل بقالك ساعة بتلف بالعربية 

غيث: مش بسببك عايزة تأكلي ف محل كوري 

بيري :لو مش عجبك نقدر نروح 

غيث: عجبني عجبني

***

فيلا يوسف 

يوسف: اي جدعان المفروض نذاكر 

تيا :أنا تعبت و همشي

يوسف :اقعدي يا بنتي ما احنا قاعدين 

تيا :لا مش قادرة 

رويدا :و انا كمان يلا نمشي كلنا 

فيروز :تمام يلا شباب يلا 

جاد: لا روحوا انتوا احنا قاعدين شوية 

رويدا: تمام نشوفكم بكرة

مروان :تمام و يمشوا البنات 

يوسف: هنعمل اي أنا مش عايز اذاكر 

جاد: تجوا نخرج 

مروان: هنروح فين 

جاد: المكان السري طبعا 

يوسف: العب طيب يلا بينا 

***

عند موده و عز ف البلكونة 

عز: غطي شعرك كويس 

موده: وربنا ما في حاجة ظاهرة 

عز :شعرك كل شوية يظهر 

موده: اهو يا عز اهو 

عز :أيوة كده حلو 

موده :عز بص كده 

عز :في أي 

موده: جاد و العيال رايحين فين 

عز: مش عارف

موده: مش عارف ازاي مش المفروض يذاكروا

عز: المفروض اصبري جاد جاد

جاد :نعم 

عز :رايحين فين 

مروان :السوبر ماركت 

موده: ليه أن شاء الله

يوسف :هجيب هدوم 

موده: من السوبر ماركت 

يوسف: ما تقولي لنفسك ما هجيب اي من السوبر ماركت 

عز :ربع ساعة و تكونوا هنا عشان المذاكرة 

جاد: حاضر راكز مع خطيبتك و يشموا 

موده :العيال دي كدابة 

عز: شكلهم كده أنا شوفتهم من امبارح بيشربوا سجائر 

موده :تاني 

عز :نعم هي دي مش اول مرة 

موده :احم 

عز: احم اي ردي عليا انتي تعرفي أنهم بيشربوا الزفت ده 

موده :شوفتهم مرة و زعقت معهم 

عز : ازاي مقولتيش حاجة زي كده يا موده ده ف سن خطر لازم نتصرف 

موده: اهو قولت ف سن خطر العيال دي لازم نلحقهم هم كويسين بس ماشين ف طريق غلط عايزين نلحقهم بالله 

عز: هنعمل اي 

موده :لازم نعرف مشاكلهم 

عز: هنعرفها ازاي دول 

موده :اكتب علي الجروب بتاعنا في تجمع انهاردة لينا لازم نشوف حل 

عز: تمام اصبري اكلم غيث ارخم عليه و أقوله يجي بدري 

موده :تمام و يكلم غيث 

عز :يا مساء الجمال 

غيث: عايز اي اه عايز اي 

عز :انت بتكلمني كده ليه يا زفت انت 

غيث: عايز أقعد مع مراتي لوحدي  شوية 

عز :كفاية كده 

غيث: هقفل ف وشك 

عز :والله طيب المهم دلوقتي 

غيث :خير 

عز :لما تخلصوا تعالوا عشان موده عايزكم كلكم 

موده: قوله يجي هنا ف البيت عندنا عشان نعرف نتكلم 

عز :بتقول ف شقة عمو صابر  عشان نتكلم براحتنا 

غيث :الله الموضوع كبير بقي عيال هتعملوا اي من ورا جدكم

عز: لما تجي تفهم و كفاية كده يلا 

غيث: امشي يا عز و يقفل 

عز :الحيوان اقفل ف وشي 

موده: بضحك معلش طيب كلم ماهر خليه يجي 

عز: حاضر 

****

بيري: في أي 

غيث: مش عارف موده عايزة كلنا نروح عندها 

بيري :خير 

غيث :خير باذن الله

بيري :دي بعت علي الجروب دلوقتي بتقول كلنا نروح هناك ده مش احنا بس 

غيث: اه شكل في حاجة 

بيري: طيب يلا نروح 

غيث: تمام 

بيري :بقولك يا غيث 

غيث :نعم 

بيري: هو اللي اسمه تامر ده بقاله اسبوع مش بيجي المدرسة ليه 

غيث: مسافر بس بتسال ليه 

بيري :عادي فضول 

غيث: ملكيش دعوة ب تامر ابعدي عنه 

بيري :نظراته مش مريحة نهائي

غيث: هو كلمك 

بيري :لا يا بني أنا مش بقف معه اساسا 

غيث :احسن و حتي لو هو حاول يكلمك امشي قولي عندك حصة اي حاجة 

بيري :حاضر بس اقف براحتي مع اللي انا عايزه مش هاخد تعليمات منك يعني 

غيث :بت انتي هبلة سيبك مني اني جوزك المفروض تسمعي كلامي انتي لسه بتقولي أنه نظراته مش مريحة نهائي 

بيري: برخم عليك يا غيث الله 

غيث :بابتسامة يلهوي يا ناس و تقولي اتفاق قال عايزة ترحمني من الرخمة دي 

بيري: بابتسامة شكلنا كده هنعمر مع بعض 

غيث: بضحك عوض عليا عوض الصابرين يارب

*****






عند الشباب

يوسف: هنروح فين بقي 

جاد: بينا علي اي مطعم ناكل و بعد كده نشوف نسهر فين 

مروان: بس نروح بدري المفروض اننا عندنا مدرسة بكرة 

جاد :المفروض بس سيبك 

يوسف: أنا خايف من اهلك و بذات موده 

جاد :سيبك هم دلوقتي مشغولين ف المناسبات اللي عندهم مش فاضين 

يوسف :صدقني موده بتخطط لحاجة كبيرة لينا 

جاد :يا بني موده فرحها بعد شهر اكيد مش فاضية لينا يلا نروح ناكل يلا 

يوسف يلا 

****

ف بيت صابر 

باب الشقة يخبط و تفتح هيام 

غيث :السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

هيام: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

بيري: ازيك يا طنط 

هيام: الحمدلله يا حبيبتي اتفضلوا

غيث :فين العيال دول

هيام :ادخلوا الصالون هم جوا كلهم 

غيث :تمام و يمشوا و يدخلوا

غيث: يا مساء الجمال متجمعين عند النبي باذن الله

الكل يارب 

بيري: في أي بقي و فين موده 

عز :بتجيب حاجة هي و رحاب و جاية 

غيث :هو في أي 

عز :بالله ما اعرف اصبر لحد ما الهانم تجي و تجي موده و رحاب 

موده: السلام عليكم منورين يا جماعة 

بيري: وعليكم السلام بنورك يا حبيبتي

غيث: خير يا اخت موده 

موده: طبعا احنا كلنا مدرسين ف المدرسة بتاعتنا 

غيث: ممكن ثواني 

موده: خير أنا ليسه قولت حاجة 

غيث: اه قولتي مدرسين ف المدرسة الكائن ده أقعد ليه 

حاتم :بيتي بيتي أقعد براحتي 

غيث :انت مش عسكري يا بني 

حاتم: بصدمة عسكري عسكري أنا رائد يا حيوان 

غيث :عقبال لما تكون لوا 

حاتم :يارب 

موده: ممكن اكمل 

غيث: اتفضلي 

موده: انتوا اكيد شايفين حال الشباب و البنات مفيش مذاكرة خروج كتير سهر و حاجات كتير أنا حاولت اغيرهم بس اكتشفت اني مش هقدر علي كده لوحدي لازم انتوا معايا لازم كلنا نتفق نعمل اي معها عشان يكونوا كويسين 

بيري: طيب هنعمل اي 

موده نسمعهم 

ماهر :محدش بيتكلم معنا اساسا عشان نسمعهم 

موده: نتكلم احنا 

رحاب: موده انتي نسيتي حاجة 

موده: اي 

رحاب: السبب الرئيسي انهم مش عايشين مرتاحين 

ماهر :نعم دول عندهم كل حاجة مش مرتاحين ازاي 

رحاب :استاذ ماهر المرتاحين مش لازم يكونوا عندهم فيلا و عربية و فلوس و هدوم و موبايل المرتاح ده أما حد بيسمع و يفهم هو عايز اي السبب الرئيسي هو الأهل أنا لحظت امبارح اني معظم اهلهم مش موجودين اساسا  فين أهل مروان فين أهل تيا فين أهل رويدا فين والدة يوسف موجودة بس تحس انها مش معه يمكن الواحدة اللي شوفتها مرتاحة من ناحية الأهل فيروز 

ماهر :اهلهم مسافرين عشان شغلهم 

موده :و هل ده صح 

ماهر :اكيد لا حد يسيب ابنه أو بنته و يسافر بالشهور عشان شغل 

عز: دي مشكلتهم بقي 

موده :لا في مشاكل كتير اوي اوي كمان لازم نكتشف دول بس بالله و احنا بنعرف المشاكل دي مش عايزة اي رد فعل 

غيث: زي 






موده: بلاش ضرب نهائي للشباب عشان انا متأكدة أننا هنعرف مصايب عليهم نحاول نحليها بلاش ضرب يا ماهر بالله عليك 

ماهر: أنا عمري ما مدت ايدي علي حد فيهم لما كنت هضربهم ف المدرسة ده كان كلام بس 

حاتم: جدعان ممكن اقول حاجة 

غيث: اتفضل يا رائد 

حاتم: الشباب لازم يقربوا من ربنا السن ده لازم يصلي و يقرا قران كتير احنا ف زمن الفتن لازم يحفظوا علي نفسهم اهم من اي شي القرب من ربنا عشان ده اللي ينقذهم من حاجات كتير

غيث: عندك حق لو عرفوا دينهم صح يمشوا صح 

بيري :نخليهم يقربوا من ربنا ازاي

غيث: أنا عارف مين يقدر يخليهم يقربوا

****

فيلا سليم 

سليم :نبيل 

نبيل: نعم يا بابا 

سليم: ممكن نعمل العملية بقي 

نبيل: قولت لحضرتك بعد فرح الولاد هنعملها 

سليم: يا بني غلط لازم تعملها 

نبيل :حاضر باذن الله

كاظم: نبيل بابا عنده حق لازم العملية ف اسرع وقت لو الدكتور سيبك اسبوع مش هيقدر يسبك اكتر 

نبيل :طيب افرح الاول و بعد ما نخلص فرح موده و عز و بيري و غيث بعدها بيومين نسافر علي طول أنا مش ضامن اطلع من العملية دي ولا لا عشان كده عايز افرح بيهم و عايز كمان حاتم يكتب علي زهراء عشان اكون مرتاح

سليم: انت بتقول اي لا يا بني هتطلع منها كويس باذن الله

نبيل: باذن الله يا بابا بس صدقني هيكون مرتاح كده حضرتك مش ملاحظ اني الولاد بيحاولوا ينسوا اني عندي كانسر و أنهم يشغلوا نفسهم يعملوا اي حاجة عشان ينسوا بس لازم افرح بيهم الاول و بعد كده نشوف و اهو رايحين الدكتور انهاردة و ابدا العلاج لحد العملية 

كاظم: خير باذن الله 

****

بيت صابر 

يارا قاعدة و حولها البنات و كذلك موسي قاعد و حوله الشباب 

موسى: في أي واقفين كده ليه 

غيث: ندخل ف الموضوع علي طول 

غيث: خير 

ماهر :عايزنكم تقربوا الشباب من ربنا 

عز: تاخدهم يصلوا معكم تخليهم يسمعوا قران و كده يعني

موسى: احنا فعلا بنعمل كده و انتوا شوفتوا يوم المسابقة 

غيث: ايوه عايزنكم كده اي صلاة يلا نصلي يا شباب حصة فاضية تعالوا نقرا قران 

يارا :تمام بس احنا عايزين مكان نصلي فيه احنا المرة اللي فاتت صلينا ف المطعم و اكيد كده مش حلوة لازم مسجد للبنات و مسجد للشباب 

ماهر :أنا هقول لجدو علي كده بس ده هياخد وقت 

موسى :في فصلين فاضين ف المدرسة ف الدور الاول نقدر نعملهم مسجد للبنات و مسجد للشباب 

يارا :اه و سيبه تجهز المكان علينا 

موسى :اه 

موده :تمام عاش يا شباب حاجة كمان انتوا صحابهم لازم تقنعهم يجوا يتكلموا معنا كل فترة عايزين نعرف هم فيهم اي 

يارا :هم كلهم كويسين و الله بس في مشاكل كتير انتوا لازم تعرفوا 

ماهر :زي 

موسى: مش هنقدر نقول دي أمانة هم قالوا عشان احنا صحاب 

عز :يا بني ما تقول لازم نشوف حل 

يارا :غلط نقول كل واحد قال سره لينا اعرفوا انتوا لوحدكم 

بيري : هم عندهم حق مينفعش يقولوا 

غيث :طيب هنعمل اي دلوقتي 

حاتم :موده انتي مش اخصائي نفسي ف المدرسة 

موده :اه 

حاتم: خلاص اعملوا صندوق و اكتبوا عليه اكتب مشكلتك و هنحلها و اقولي كمان أنه يكتب حاجة عشان هو يعرف ورقته تاني و بعد كده اكتبي الحل و حطها مع الورق دي و هو اكيد هيعرف ورقته و ياخدها و يشوف الحل 

غيث: طيب ما كده مش هنعرف مين صحاب المشكلة 

حاتم: ممكن اكمل 

غيث : اتفضل 

حاتم و اكتبي كمان انك موجودة ف اي وقت و هتسمعهم خليهم يثقوا فيكي محدش يعرف غيرك الكلام ده و خليكم صحابهم صدقوني العيال دي هتقولكم كل حاجة لو بقيتوا صحاب صحاب مش اخوات يا ماهر انت و عز مش اخوات يقولوا أمر و نهي اقربوا منهم بس خليهم واثقين فيكم عارفين اني عندكم حل للمشكلة بتاعتهم و هتقفوا جنبهم و انت يا عز انت و ماهر اهتموا ب جاد شوية حاد مش عايز فلوس ولا عربية ولا موبايل جاد عايز اهتمام جاد الوحيد المظلوم فيكم علي طول زعيق فيه و خناق و هو مش صغير علي الحاجات دي افتكروا انكم قدوة ليهم 

ماهر :احنا بنعمل بعض كويس اوي 

حاتم :انتوا بتعملوا بعض كويس اه بس فكرت تاخد جاد و تخرجوا فهمت دماغه فهمت هو عايز اي  من غير ما تريقة عليه انت لحظت انكم بتتكلموا مع زهراء اكتر من جاد 

عز : أيوة عشان زهراء البنت الوحيدة اللي وسطنا ف كان لازم نكون جنبها كلنا 

رحاب :بس ده مينفعش جاد الصغير محتاج حب و اهتمام منكم 

ماهر: مفيش حد اتدلع قد جاد 

بيري: جاد كويس و طيب اوي بس محتاج نسمع هو محتاج اي نفسه اي عايز يحصل أي مش عايزين يذاكروا ليه 

يارا :أنا ممكن اقول حاجة 

رحاب قولي طبعا 

يارا :هي حاجة لازم تعرفوها علي تيا هي مش سر بس اظن انتوا مش عندكم تيك توك 

موده: لا عندنا بس في أي





يارا : تيا عندها صفحة علي تيك توك و بتنزل نفسها و هي بترقص علي اغاني  و بلبس غير مناسب للفتاة مسلمة و غير كده الكونت بتاعتنا بيزيد بطريقة غريبة و بتعمل مسابقات اظن اني معظهم من ناس غلط بس اهم حاجة عندهم الرتش يكونوا كويس

موده: ينهار ابيض دي مصيبة لوحدها

ماهر :اهدي براحة و نتكلم معها و تمسحها الفيديوهات دي 

موده: الفكرة مش الفيديوهات في مصيبة اكبر 

عز: خير 

بيري :انتوا مش سامعين بتقولكم مسابقات 

حاتم: وفيها اي المسابقات دي 

رحاب: فيها كتير المسابقات دي معظهم بيكونوا نصب علي الناس و سرقة الناس تبعت الفلوس و هوب محدش يعرف طريق لصاحب المسابقات دي و لما يتكلم علي النت و يقول في نصب و كده يقولوا عليهم أعداء النجاح و غير اني الاكونت بتاعها بيزيد بطريقة غريبة بتدفع فلوس عشان يكون عندها حسابات وهمية عشان التفاعل و دي مصيبة اكبر عشان بيحصل خناق ف الاخر بين الناس دي و بتنتهي بالسجن 

غيث: للسجن للدرجة دي 

بيري :يعني انت مش سمعت قبل كده عن اي حد علي النت اتاخد عشان النصب و كده 

غيث: سمعت كتير طبعا 

موده: اهو تيا بتعمل زي كده و غير اني كل التحديات و الحاجات اللي بيعملوها بتكون كدب مش حقيقية حتي الاعلانات للشركات مضروبة 

حاتم : بس اكيد ف ناس كويس 

موده: اكيد طبعا و معروفين بين الناس بس بدأت الرقص علي التيك توك ده اكبر غلط و المشاكل كلها بتجي من التيك توك 

غيث :خير باذن الله دلوقتي البنات لازم يقعدوا مع تيا و يتكلموا

بيري: اه 

رحاب: هي الأهل فين 

عز :ف الامارات بينزلوا إجازة كل فترة كده و هي بتقعد ساعات مع عمتها و ساعات لوحدها

رحاب :ما غلط طبعا بنت تقعد لوحدها اكيد هتعمل اي حاجة غلط من الفراغ و عدم وجود راعي ف البيت 

موده: لازم نقعد نتكلم معها بس كمان عايزين نعمل تجمع ف المدرسين لاهلهم عايزة اتكلم معهم عايزة اعرفهم 

عز :تمام هنزل علي الجروب و اقول اننا عايزينهم يوم الخميس حلو 

موده :اه حلو 

رحاب المدرسة عايزة تغيرات كتير 

ماهر :زي 

رحاب: نحط حاجات كتير ليها علاقة بالدين ايات قرآنية وأحاديث و كل صلاة ناخد راحة و ينزلوا يصلوا يكون في حصص دينية كتير يكون في حصة كل يوم ف اليوم بنتكلم عن حاجة ف الدين و الكلام ده مش فصل جاد لا ف المدرسة كلها موافقين 

بيري :أنا موافقة 

موده :و انا كمان 

ماهر :تمام معكم 

عز : معكم 

غيث :تمام علي خير 

موده :اهم حاجة اني الكلام ده كله يكون بينا بس تمام 

الكل تمام 

****عند الشباب قاعدين ف مطعم

يوسف: اوبا اي الجمدان ده بص وراك كده يا جاد 

جاد يبص و يشوف بنتين لابسين فستانين قصيرة و مكياج و واقفين  وراهم 

جاد اوبا 

يوسف: يلا بينا 

مروان :مش كلنا اكيد اروح أنا الاول

جاد :لا أنا 

يوسف ولا انت ولا انت أنا هروح و يقوم 

جاد يشوف جارد وراهم واد يا يوسف يوسف: يخربيتك تعال 

مروان هم دول معهم 

جاد :شكلهم كده 

مروان :اقرا الفاتحة علي صاحبك 

عند يوسف راح عند البنات 

يوسف :يا مساء الجمال

مساء النور في حاجة 

يوسف: لا بس حابب اتعرف 

تتعرف اه نادر 

يوسف: نادر مين بس 

و يجي الحارس بتاعتهم 

في حاجة يا هانم 

شوف الاخ ده بيرخم علينا 

يوسف :الله و انا كلمتك 

امشي من هنا احسنلك دلوقتي 

يوسف :انت عارف بتكلم مين 

مين يعني 

عند جاد و مروان 

جاد :شكلها هتكبر قوم نروح للزفت و يروحوا عند مروان 

جاد: في حاجة يا يوسف 

يوسف: تعالوا شوفوا الزفت ده ماله 

مروان :مالك يا اخ 

بيعكس الهانم 

مروان: ما هو من حقه يعكس مش شايف لبسة اي ف واحدة محترمة تنزل كده 

جاد :يخربيتك بوظت الدنيا 

احترام نفسك نادر: كلم بابا لازم نروح القسم دلوقتي 

جاد: قسم اي بس انت شايفة نفسك علينا ليه 

طيب تمام لو سمحت كلموا البوليس 

يجي صاحب المطعم

في أي يا فندم 

جاد: شوف الزفتة دي 

زفتة ف عينك اقسم بالله ما هسكت لحد ما تروحوا القسم 

يوسف :حاضر أن شاء الله سوف الحساب يا باشا عايزين نمشي 

حساب اي محدش هيمشي من هنا نادر :

تمت امرك و يمسكوا جاد و يوسف 

لا كده كتير لو سمحت اطلعوا اتخانقوا برة 

كلم البوليس بسرعة يلا 

***

فيلا سليم 

سليم :هم فين مختفين كده ليه

سهام عند موده 

نبيل: خير 

سهام عادي قاعدين مع بعض 

نبيل :بنتك فين 

سهام: فوق بتذاكر 

نبيل: طيب تمام افتكرت أنها هناك 

سهام :لا حاتم هناك ف هي قالت هتقعد تذاكر و مينفعش تروح و هو هناك عشان مفيش بينهم شي رسمي لو روحت اكيد هيتكلموا ف حبيت تقعد احسن 

سليم :ربنا يحميها يارب  

نبيل: يارب يلا بينا احنا علي الدكتور 

كاظم: يلا يا جماعة 

سليم :فين مراتك 

كاظم: خرجت من شوية يا بابا راحت تجيب كام حاجة ليها 

سليم :تمام يلا بينا 

سهام: ثواني اطلع اقول ل زهراء اني ماشية 

نبيل: تمام

****





ف بيت صابر قاعدين بيشربوا شاي و موبايل ماهر يرن 

ماهر: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

وعليكم السلام استاذ ماهر 

ماهر :ايوة مين معايا 

حضرتك أنا المقدم..... حضرتك اخو جاد نبيل السيد 

ماهر: أيوة هو كويس 

اه يا فندم بس هو ف القسم و عايزين حد من أهله دلوقتي 

ماهر :قسم ليه اي اللي حصل 

خناقة ف مطعم لو سمحت حضرتك تجي دلوقتي عشان هو صحابه هنا اكلم حد من اهلهم ولا حضرتك هتجي 

ماهر: لا أنا جاي محدش يجي جنبهم اقسم بالله لو حد عملهم حاجة ما هرحم حد فيكم و يقفل الموبايل

عز :في أي يا ماهر 

ماهر :جاد و الشباب ف القسم

رحاب: يلهوي ليه 

ماهر :خناقة ف مطعم أنا لازم امشي 

حاتم :اصبر أنا جاي معك 

ماهر :لا خليك 

حاتم :يا عم أنا رائد و همشي الدنيا اصبر هجيب حاجة و اجي و يمشي 

عز: أنا جاي معكم 

غيث :و انا كمان 

موده: خدوني معكم 

عز: هي رحلة 

بيري :احنا هنجي معكم 

غيث: اكيد لا مش رايحين رحلة 

موده :احنا لازم نروح صدقوني 

غيث تعالوا عشان نخلص من الصداع 

رحاب: أنا هقعد عشان لين و كمان دلوقتي هم رايحين للدكتور ل عمو نبيل ف لازم انزل أقعد مع نورسين و سند 

ماهر :تسلمي بجد 

حاتم :يجي يلا يا جماعة 

عز: موده و بيري جاين معنا 

موده: بالله يلا عايزين نحلقهم 

يارا :اصبروا هم خارجين دلوقتي يركبوا العربية عشان رايحين للدكتور 

ماهر: تمام يارب خير 

****

ف القسم واقفين الشباب جنب بعض و قدامهم البنات قاعدين 

اوف احنا هنقعدكده كتير 

يا فندم أنا مستني اخوه جاي و نحل المشكلة دي 

دول لازم يدخلوا السجن دلوقتي 

يا فندم دول شباب صغيرة  و كلنا بنغلط

و انا مش بسكت لحد يغلط فيا يقول علي مش محترمة كمان 

أهلهم جاين و نشوف 

تمام هم اهلهم مين يعني 

ده حفيد سليم السيد 

اه عشان كده قاعدين بس انا بنت اللواء ...المفروض يدخلوا السجن بدون اي كلام 

اللواء.... علي عيني و راسي بس انا بنفذ القوانين لما اهلهم يجوا نشوف هنعمل اي و الباب يخبط 

اهل الشباب يا فندم 

خليهم يدخلوا و يدخلوا كلهم 

موده انتوا كويسين 

جاد اه 

ماهر ماهر السيد :

اتفضل يا فندم 

حاتم الرائد حاتم :

عارفك طبعا اتفضلوا 

ماهر : في أي

خناقة مع الآنسة 

عز: خناقة اي 

معاكسة ف المطعم 

ابنكم اللي مشفيش تربية قال عليا مش محترمة 

مروان: اولا أنا اللي قولت مش ابنهم

موده: اصبر بس يا مروان انتي بتتكلمي كده ليه اساسا 

اتكلم زي ما أنا عايزة 

بيري: لا اتكلمي كويس 

و انا بتكلم كويس شوفوا ابنكم 

 موده :ماله ابننا 

جاد: شوفوا انتوا لابسين اي و بعد كده اتكلمي 

ماهر :بزعيق مش عايز اسمع صوت واحد فيكم 

حاتم: احنا نحل المشكلة و نخلص 

و انا مش هسيب حقي

بيري: تعملي عقلك بعقل عيال صغيرة انتي عندك كام سنة 

20

موده: كدابة اقسم بالله شكلك 30

قصدك اي يعني 

موده: افهمي زي ما انتي عايزه 

يا فندم لو سمحت احنا عايزين نحل المشكلة مش نعمل مشكلة تاني 

ماهر: بس يا موده لو سمحتي 

الولاد يعتذروا ل الآنسة و نخلص من الموضوع 

و انا مش هقبل بكده أنا عايزهم يدخلوا السجن دلوقتي 

بيري في أي ما نمشي الدنيا قولنا هم غلطانين 

لا برضو 





موده: في أي يا بنتي ما قولنا خلاص 

لا اتكلمي بصوت واطي 

موده: براحتي ما احنا قولنا اسفين و خلاص اي ده 

لو سمحتوا مش عايز صوت هنا 

عز :موده مش عايز اسمع صوتك تاني 

غيث: و انتي يا بيري نفس الكلام اسكتوا شوية 

موده: حاضر 

غيث: دلوقتي حضرتك عايزة اي غير الحبس 

أنا مش عايزة غير كده 

عز: و ده مستحيل انتي بتهزري ولا اي 

اوف هنضيع وقت ف الكلام خمس دقائق و بابي هيكون هنا 

موده بابي مين بقي بابي 

اللواء ...... والدها 

جاد: أحيه 

موده: مش تقول اني ابوها.لواء يا زفت 

جاد: و انا هعرف من فين 

بيري: ربنا يستر 

اتفضل يا فندم اتفضل و يقوم و حاتم و ماهر قاعدين 

في أي هنا و بنتي مالها 

حاتم :الرائد حاتم :مع حضرتك 

ازاي قاعد و اللواء قدامك 

حاتم: اللي اعرفوا انك لواء سابقا سابقا 

موده: تضحك سابقا 

عز: موده 

موده: حاضر 

سابقا بس مش هسيب حقي بنتي 

حاتم: محدش قالك سيبهم يا فندم بس نمشي الدنيا حضرتك شايف أنهم شباب صغيرين ف ثانوي عام ف خليها تمضي و نخلص بقي

أنا مش همضي يا بابي الحيوان ده قال عليا مش محترم عشان لبسي 

ماله لبسك يا حبيبتي ما هو حلو اهو

موده :القرون مظبوطة ولا لا 

بيري: اه جدا ده الواحد خايف علي عينه والله 

غيث: اقسم بالله لو اتحبسنا هيكون بسبب دول 

ماهر: موده بيري اسكتوا كل واحد يسكت مراته 

غيث: بنت عمك سكتها

عز: بنت عمتك سكتها

ماهر :أنا مش عايز اسمع صوت واحد فيكم تمام بص يا فندم أنا اسف جدا و حقك عليا بس حضرتك دول شباب و انا مستعد اي مبلغ عايزه حضرتك 

عايزين طبعا تدفعوا فلوس عشان فضيحة عليكم 

مروان:  فضيحة اي ما تشوفي نفسك في بنت محترمة تلبس كده اه أنا اللي قولت كده المحترمة تلبس حاجة ساترة لو مش عايزة معاكسة ولا اي حاجة رخمة من شباب الذنب مش ذنبنا 

موده :لا طبعا الكلام ده غلط انتوا الاتنين غلط الشاب غلط عشان المفروض غض البصر و البنت علي عدم ارتداء الزي الشرعي سيحاسب كل راجل علي غض البصر حتي لو اكتشفت كل البنات ستحاسب  البنت: علي عدم ارتداء الزي الشرعي حتي لو غض جميع الرجال بصرهم فوقوا انتوا الاتنين انتوا الاتنين غلط حرام عليكم انتوا الاتنين اظن يا استاذ اللواء سابقا مش فخر اني بنتك لبسة كده عشان تقولي ماله لبسك انتي اول واحدة هتتحاسب علي زي بنتك انتي الراعي انت و والدتها ف المنزل و كان لازم تتعمل الزي الصح  مش تكون فخورة عيالنا بقي محتاجين تربية من الاول دي حقيقية و احنا هنتصرف معهم و مش هنسكت عشان بنات الناس مش لعبة ف أيديهم و اكيد اللي عمرنا ما نوافق يحصل مع بنات عمرنا برضو ما نوافق يحصل مع بنات الناس ف احنا اسفين جدا لحضرتك و حقك علينا كلنا علي تربية العيال دول بس برضو خلي بالك من بنتك يا

يا هنمضي ولا اي يا فندم 

اه 

نعم يا بابي 

امضي يا بنتي و انتي ساكتة 

حاضر يا بابي و تمضي 

كده تمام يا بشوات 

ماهر: تمام 





يلا يا بنتي ياريت تشوفوا عيالكم و ياخد البنات و يمشوا 

ماهر: شكرا لحضرتك 

العفو يا فندم 

عز :يلا قدامنا برة 

لو سمحتوا أنا عايزكم 

حاتم: اتفضل 

طيب يا شباب اصبروا شوية برة 

غيث: بيري خدوا الشباب و اخرجوا برة 

بيري: تمام يلا و يخرجوا كلهم 

المرة دي عدت لازم تاخدوا بالكم منهم كويس و كمان المطعم اللي كانوا فيه صاحبه مش كويس بلاش يروحوا المكان ده تاني 

ماهر: تمام يا فندم تعبنا حضرتك معنا 

ولا تعب ولا حاجة رينا يحفظهم و يهديهم 

حاتم: يلا بعد اذنك 

****

برة عند الشباب 

موده: انت ساكت ليه يا يوسف 

يوسف :عادي 

موده :انت كويس 

يوسف اه 

موده :غريب انك ساكت 

جاد: احنا عايزين نروح 

بيري: لما يخرجوا 

مروان: مستعدين للضرب 

موده :محدش يقدر يجي جنبكم 

يوسف :بالله اسكتي ماهر هيطلع دلوقتي هيولع فينا و يطلعوا ماهر: يلا ورايا و يمشي

جاد: ينهارك يا جاد يا صغير 

عز :خايفين اوي و يمشي

جاد: أنا مش عايز اروح 

حاتم :متخفيش يا جاد مش هيعملك حاجة هو متعصب بس 

غيث :يلا شباب اركبوا معايا أنا العربية 

يوسف تمام يلا 

****

ف عربية ماهر

موده :ممكن هدوء شوية 

ماهر: أنا مش عايز اسمع كلمة من حد لو سمحتوا 

عز :ماهر احنا لسه كنا بنقول اي براحة عليهم 

ماهر: براحة جاين من القسم اصبر عليهم اكتر من كده اي لا و كمان كانوا ف مطعم ل اكبر تجار مخدرات 

بيري :نعم 

موده :الكلام ده حقيقي 

عز :اه 

موده :هم كانوا هناك ليه 

ماهر :قولي بقي اقسم بالله اليوم ما يعدي و محدش يتدخل 

عز :ماهر اهد كده احنا قولنا اي 

ماهر :سيب الكلام ده علي جنب 

موده: انت قولت انك عمرك ما مدت ايدك علي حد 

ماهر: بس لازم دلوقتي و حد قالك اني هضربهم 

بيري: ما هتعملي اي 

ماهر :هتعرفوا لما نروح 

 ****

ف عربية غيث 

غيث: كنتوا ف مكان الزفت ده ليه 

يوسف: اقسم بالله ما كنا نعرف أنه تجار مخدرات احنا شوفنا المطعم عجبنا و روحنا بس بجد مش عارفين هو مين 

حاتم :علي اساس انكم مش بتشربوا سجائر

جاد :لا بنشرب بس مخدرات بالله بالله لا 

غيث: طيب غلط اللي انتوا عملتوا ده غلط يا مروان تقول عليها مش محترمة 

مروان: كان رد فعل و غصب عني 

حاتم :خلاص خير باذن الله نتصرف ف البيت

جاد :هو احنا لازم نروح 

حاتم :اكيد اه متخفيش محدش هيحصله حاجة فيكم 

جاد :تمام 

***

ف العيادة عند نبيل 

دكتور: نبدا ف العلاج من بكرة باذن الله 

سليم :طيب العملية يا دكتور 

دكتور نقدر نصبر فترة 

نبيل: هو شهر واحد لحد ما الولاد يتجوزوا 

دكتور: ربنا يطول ف عمرك متخفش يا نبيل باشا هتخرج منها أنا قولت لحضرتك مستشفي الكامل من أكبر المستشفيات ف مصر كلها مضمونة 

كاظم :مفيش ف القاهرة 

دكتور :في طبعا مستشفي الفهد و الاتنين كويسين و الاتنين بيكونوا شغلين مع بعض علي طول 

سهام :يعني هم شاغلين مع بعض 

دكتور: اه من ساعة عملية والدة شادلي الريس و هم اللي عملوا العملية ليها بقوا معهم علي طول

كاظم :دول عيلة كبيرة ف اسكندرية صح  أنا سمعت اسمهم قبل كده كتير 

دكتور :اه يا فندم عيالهم كلهم ماشاء الله شخصيات كبيرة اكيد تعرفوا مرام الريس الصحافة اللي عملت من فترة حوار ضد ناس كبيرة ف البلد و كاتبة كمان ليها كتاب عن اطفال الشوارع 

سهام: اه انا عارفها قرأت الكتاب و ماشاء الله حلو اوي 

دكتور :اه اختها بقي حور الريس دكتور تخدير ف المستشفي هتكون معكم باذن الله

سليم :ماشاء الله ربنا يحفظهم 

دكتور: يارب ابلغهم بسفرنا 

نبيل :اه يا دكتور بعد شهر باذن الله

دكتور باذن الله 

***





فيلا سليم 

رحاب و زهراء قاعدين بيتفرجوا علي التلفزيون و الأطفال بتلعب حولهم 

زهراء: هم اتاخروا كده ليه 

رحاب: خير يا حبيبتي اهم واصلوا 

زهراء :جاد انت كويس 

جاد: اه يا حبيبتي 

ماهر :زهراء خدي الولاد و اطلعي علي فوق 

زهراء :ليه 

ماهر :اسمعي الكلام يلا و رحاب لو سمحتي خدي لين و اطلعي معهم 

حاتم :في أي يا ماهر 

ماهر: يلا يا زهراء 

زهراء: ثواني يارا طلعوهم فوق 

نورسين :أنا مش عايزة اطلع 

ماهر :اطلعي يا حبيبتي و انا جاي وراكي و تاخدهم يارا و يطلعوا 

ماهر :هات موبايلك 

جاد: ليه 

ماهر: اخلص 

جاد: اتفضل ياخد ماهر الموبايل و يكسر الموبايل 

عز :ماهر انت بتعمل اي 

غيث: ماهر مينفعش كده 

ماهر :يمسك جاد من تيشرت

عز :ماهر و

ماهر ابعدوا عني دلوقتي اقسم بالله يا جاد :لو عملت كده تاني هتشوف وش تاني اقسم بالله لو ما اتعدلت هعدلك 

حاتم :ماهر مينفعش كده و يبعد جاد عنه 

جاد: أنا مش صغير عشان اخد منك اوامر منك 

ماهر :انت لك نفس ترد كمان 

جاد :اه هرد ملكيش دعوة بيا 

غيث :بس يا جاد اطلع علي اوضتك يلا

جاد: لا مش هطلع انت الكبير اه بس ملكش دعوة بيا فاهم و هتندم علي كسر الموبايل ده 

ماهر: تعال اضربني يا حيوان انت 

جاد: أنا مش حيوان أنا زيي زيكم 

موده: تعال يا جاد نطلع

جاد: لا مش هطلع كسر الموبايل عليه كل حاجة ليا

ماهر: و هسكر دماغك 

جاد: انت مريض يا ماهر نفس اللي جدو بيعمله انت بتعمله برضو التحكم فينا طيب جدو بوظ حياتك أنا مالي أنا خليك تتجوز غصب خليك تعيش حياة غصب عنك ده كله يخصك انت مش أنا انت معندكش شخصية انت حوار يا سيدي خليك راجل قدام جدك مش قدامي 

ماهر: يضرب جاد بالقلم اخرس 

حاتم: ماهر 

جاد: بص بصدمة 

غيث: انت مجنون 

ماهر: مفيش خروج نهائي مفيش اي حاجة يا جاد 

جاد: عيونه دمعت و كان ماشي 

ماهر: انت رايح فين 

جاد: أنا همشي و هسيب الزفت ده 

ماهر: يمسكه زفت اي اه زفت اي و يضربه بالقلم تاني 

غيث: يبعده عنه 

عز :خلاص يا ماهر و ياخدوا ماهر و يمشوا يطلع جاد علي اوضته و البنات يجروا وراه 

****

فيلا يوسف كان أقعد ف اوضته و تدخل بسملة 

بسملة: الكلام ده صح 

يوسف :كلام اي 

بسملة: انك كنت ف القسم 

يوسف :اه 

بسملة: يا نعم انت مش خايف علي منظري قدام الناس ابني كان ف القسم عشان بيعكس بنات و مش خايف يقولوا معرفتيش اربي و تخرج 

يوسف: اوف علي القرف اللي انا فيه 

****

فيلا سليم ف الجنينة

حاتم :غلط اللي انت عملتوا ده 

ماهر: مش شايف قلة الاداب بتاعته 

غيث :غلط برضو كسر الموبايل غلط هو كده مش هيقف عن اي حاجة غلط بيعملها لا هيكمل و هيكمل و يدخل ف طرق حرام اكبر عشان بس العند غلط جدا

عز :مكنيش ينفع يا ماهر جادبيحبك اوي و كده أنت كرهته فيك و غير كده ضربته قدام البنات و دي عندهم ف سنهم حاجة كبيرة اوي 

ماهر :عصبني بكلامه أنا معنديش شخصية أنا ضربته عشان خايف عليا المفروض اعمل اي يعني 

غيث: تكلمه براحة مكنيش هيحصل حاجة لو اخدته و طلعتوا أوضته تتكلموا بهدوء و تفهمه 

ماهر: الكلام مينفعش دلوقتي لازم ضرب 

عز :ضرب اي يا ماهر ضرب ف السن ده انت عمرك شوفت بابا و ماما ضرب حد فينا أو ضرب جاد اساسا 

ماهر :ما ده اللي خليه كده دلع ماما و ثقة بابا الغريبة فيه 

غيث: ممكن تقعد بقي و هدوء كدن و بطل هبل 

ماهر: لو سمحت سيبوني شوية لوحدي 

حاتم: تمام تعالوا يا شباب نطلع نشوف جاد 

عز :تمام و يمشوا 

ماهر :عيونه دمعت أنا ازاي اضربه أنا عملت كده ازاي أنا مكنيش قصدي اضربه أنا كنت متعصب بس 

****





عند جاد كان قفل اوضته عليه 

زهراء: بالله افتح يا جاد 

موده: طيب افتح أنا عايزة اتكلم معكم 

جاد: محدش ليه دعوة بيا 

بيري: افتح يا جاد بالله عليك 

جاد :بالله انتوا ابعدوا عني شوية 

رحاب: يا جاد مينفعش افتح 

جاد: قولت محدش ليه دعوة بيا 

عز :في أي هنا 

موده مش عايز يفتح لحد فينا 

عز :ابعدوا كده افتح يا جاد 

جاد لا

غيث: افتح بدل ما اكسر الباب

بيري: انت بتقول اي 

غيث: اسكتي انتي 

بيري :اسكتي انتي يعني اي اسكتي انتي 

غيث: يعني اسكتي انتي 

موده :يا زفتة 

بيري: لا استني كده يا موده 

رحاب :هو ده وقت اللعب بتاعكم

غيث :افتح يا جاد اوعدك محدش يكلمك افتح بس 

جاد: خليهم يمشوا 

غيث: طيب يا شباب انزلوا تحت شوية حاتم: يلا يا جماعة 

عز :أنا هفضل 

غيث: عز يفضل يا جاد 

جاد: لا مش عايز حد منهم 

غيث يلا 

عز: سيبني اتكلم معه شوية  

موده: تعال يا عز عايزك و تاخده و تمشي 

بيري :زهراء انتي كويسة 

زهراء :اه عايزة اروح اوضتي 

بيري :طيب تعالي 

حاتم: يلا ننزل يا رحاب 

رحاب: انزل انت هشوف لين و نورسين و سند و جاية 

حاتم: تمام

****

عند عز و موده موده اخدته و راحت اوضتها 

موده :ممكن تقعد هنا شوية

عز ا:زاي مش عايزني ادخل عنده 

موده :عشان خايف منكم مش حاسس معكم بالأمان عجبك اللي حصل تحت ده 

عز: اكيد لا و اتخانقت مع ماهر بسبب كده بس انا مالي 

موده: هو زعلان منكم كلكم دلوقتي 

عز: ماهر مش بيفكر لما يكون متعصب و غصب عنه مد أيده عليه 

موده: متخفيش هيكلموا بعض عادي دلوقتي ماهر يروح يتكلم معه و هيكونوا كويسين باذن الله

عز: باذن الله

موده: خلي بالكم منه جاد دلوقتي ف مرحلة صعبة بعيد عل بأنه سنه سن خطر جاد المفروض تهتموا بيه الفترة دي جاد من ساعة ما عارف أنه خالو نبيل عنده الكانسر و هو خايف علي طول 

عز: اقفلي السيرة دي يا موده 

موده :سيرة اي دي الحقيقية لازم تفوقوا انتوا كمان لازم تكونوا جنب خالو دلوقتي مش عاملين مش عارفين حاجة و قاعدين كده عشان بس مش عايزين تحسوا بحزن و وجع علي خالو بس هو اللي يتوجع من الدواء عادي خليكم جنبه هيكون ف فرق كبير بلاش هرب من الواقع 

عز :أنا أنا بهرب من فكرة اني بابا عنده كانسر أنا مش قادر اصدق اساسا أنا مس متخيل اساسا الموقف ده 

موده :ده قدر ربنا و خالو طيب و ربنا بيحبه 

عز: أنا خايف اوي 

موده :أنا جنبك و تمسك ايده

عز: ربنا يحفظك ليا يا وصية الرسول 

موده يارب 

****

عند رحاب راحت اوضة نورسين و سند بس كانت يارا مش هناك و كان موجود ماهر كان بيصلي و بيعيط هي ?


              الفصل السادس والعشرون من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا 

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×